Anasayfa > Makaleler, Sanallaştırma > Windows Server 2012-Hyperv-Add virtual hdd

Windows Server 2012-Hyperv-Add virtual hdd

Merhaba…Bu makalemde uzun zamandır yazmayı planladığım bir konu üzerinde durmaya çalışcağım. Konumuz Hyper-v üzerindeki bir sanal makineye yeni bir disk alanı ekleme. Aslında bu konuya daha önceleri deyinmek istemiştim ancak daha önceki makalelerimde de bahsettiğim gibi; benim makalelerimin pek çok önce sanal ortamlarda demo halinde veya gerçek ortamda kullanıma hazır uygulamalar biçiminde olmaktadır. Yani hiçbiri bir başka makaleden kopyalanıp, yapıştırılan yazılar değil. Bu makalemdeki konuda benim kullanmakta olduğum sanal sistemlerin birisinde hasıl olan bir duruma cevap vermek için yapılan işlemlerin tanımlanmasıdır.

Bu kadar laftan sonra biz makalemize dönüp sanal bir sisteme yeni bir sanal disk alanı nasıl ekleniri açıklamaya çalışalım.

1

Hyper-v üzerindeki sanal sistemlere herhangi bir donanım eklenmesi için öncelikle sanal sistemin kapalı olması gerekmektedir.

ek1

Kapalı olan sanal sistemi seçip ekranın sağ bölümünde ki Action(Eylem) bölümünden veya sistem üzerinde mouse(Fare) nin sağ tuşuna basarak açılan alt yordam menüsünden Settting(Ayarlar) seçeneği seçilir.

2

Sanal sistemler ile ilgili tüm işlemler bu bölümden yapılır. Herhangi bir donanım ekleme/silme/değiştirme vb, sanal sistemi izleme vb. eylemlerde bu bölümden yapılır. Biz sanal sistemimize ek olarak bir donanım ekleyeceğimiz için ekranın sol bölümündeki Discovery(gezinme) bölümünden Hardware(Donanım) seçeneği altında Add Hardware(Donanım Ekle) seçeneğini seçerek sağ bölümünde ki Action(Eylem) bölümünün kullanılabilirliği sağlanır. Bu bölümde sanal sisteme eklenebilecek donanımların bir listesi gelecektir.Burada ki tüm donanımları tektek anlatmak yerine ben sadece sisteme ek bir disk alanı ekleyeceğim için sadece SCSI Controller seçeneği seçip bir sonraki adım için OK(Tamam) tuşuna basıyorum.

3

SCSI Controller seçeneğini seçtikten sonra sağ bölümdeki Action(Eylem) bölümü içinde seçilen bu kontrol bağlantı noktasına hangi tür donanımları eklenebileceğinin listelendiği bir liste açılır ve bu listeden eklemek istediğiniz donanım seçimi yapılarak Add(Ekle) seçeneği bir sonraki adıma geçilir.  Ben de öyle yapıp “Hard Drive” seçeneği seçili durumda iken Add(Eyle) tuşuna basarak bir sonraki adıma geçtim.

4

Gelen yeni eylem seçeneklerinde eklenecek olan disk biriminin hangi kontrol ünitesi tarafından tutulacağı ve hangi bağlantı noktası üzerinde bulunacağı hususları belirtildikten sonra Virtual Hard Disk(Sanal Sabit Bellek) seçeneği altında New(Yeni) seçeneği seçilir. Ancak eğer hali hazırda bir sanal diskiniz varsa Browse(Göster) seçeneği ile bu sanal disk te burada yerini alabilir.

5

New(Yeni) seçeneğini kullanarak açılan yeni pencerede artık eklenecek olan sabit bellek ile ilgili işlemler yapılacak. Gelen ilk pencere Before you begin(Başlamadan önce) sayfası.. Bu sayfa Next(İleri) seçeneği ile geçilebilir.

6

Gelen yeni pencere hazırlanmakta olan disk biriminin biçiminin belirtilmesinde.. Eğer boyut olarak 2Gb nin altında bir disk birimi ihtiyacı varsa VHD seçeneği kullanılabilir.Aynı zamanda Eğer Hyper-v 2012 den önceki bir sürüm kullanıyorsanız zaten daha fazla bir kapasiteye izin vermiyor. Benim biraz fazla yere ihtiyacım olduğu için ben VHDX seçeneğini seçip Next(İleri) seçeneği ile bir sonraki adıma geçiyorum.

7

Sıra oluşturulacak olan disk biriminin tipinin belirleceği seçeneklerde. Ben bu bölümde var olan sanal makineme ek bir alan istediğim, var olan disk birimine herhangi bir zarar vermeden yeni bir disk alanı eklemek istedğim için “Dynamically expanding” seçeneğini seçip Next(İleri) tuşunu kullanarak bir sonraki adıma geçiyorum.

8

Oluşturulacak olan disk biriminin nerede ve hangi isim ile tutulacağı bilgileri verildikten sonra Next(İleri) seçeneği ile ilerlemeye devam ediyorum.

9

Disk biriminin boyutunun belirlenmesi istenmektedir bir sonraki ekranda, burada ayrıca eğer Hyper-v makineniz üzerinde birden fazla sabit bellek birimi var ise oluşturulacak olan sanal diskin bunlardan hangisininde depolanacağı gibi bilgiler de istenirse bu bölümde belirlenebilir.

10

Yapılan tüm bu ayarlamaların sonucunda nasıl bir tablo ile karşılaşılacağının özetleyen sayfa Finish(Bitiş) tuşu ile geçilir.

11

Son adım olarak yine sanal makinenin ayarlar(setting) kısmına geri gelip OK(Tamam) seçeneği ile hazırlıkarı yapılan disk biriminin oluşturulması tamamlanır.

12

Buraya kadar olan kısımda sanal bir makine üzerinde  yeni bir sanal disk alanı eklemesini yaptım ancak yapılan tüm işlerin sanal makine üzerine uygulanması ise başka bir konu. Yukarıdaki resimde de göründüğü gibi sanal makineye eklediğimiz ek disk alanı henüz görünmüyor.

Bunun için sanal makine açılıp Manage(Yönet) alt yordam uygulaması ile bilgisayarın yönetim konsoluna girilir.

13

Gelen Yönetim konsolunda Storage(Depolama) sekmesi içinden Disk Management(Disk Yönetimi) alt sekmesi kullanılarak bilgisayarın disk yönetim yapılır. Bu bölüm açıldığında listede yeni bir disk biriminin eklendiğini göreceksiniz ancak bu birimin kullanım için henüz hazır olmadığı da görülecektir.Bu bölümde yeni eklenen disk biriminin aktif olmasını sağlamak için söz konusu disk seçimi yapıldıktan sonra açılan yeni pencerde disk aktif hale getirmek gerekmektedir.

14

Artık disk aktif ancak yinede kullanılabilir durumda değil. Bu disk’in kullanılabilir olmasını sağlamak için disk biçimlendirmek(format) ve herhangi bir disk harfi atamak gerekmektedir.

15

Disk’i seçip sağ bölümdeki eylemler(action) bölümünden Disk Yönetimi veya Disk üzerinde mouse(fare) nin sağ tuşu yardımı ile açılan alt yordam menüsünden Yeni Basit Birim seçeneği seçilir.

16

Bu seçimden sonra açılan sihirbaz yardımı ile söz konusu disk üzerinde işlemleri yapmak mümkün olacaktır. Burada İleri(Next) seçeneği ile devam ediyoruz.

17

Yeni pencerede hazırlıkları tamamlanan ve disk alanın ne kadarının kullanılacağının belirtilmesi yani kapasite boyut bilgisi istenmekte. Ben burada tamamını kullanacağım için varsayılan değer kabul edip İleri(Next) seçeneği ile bir sonraki adıma geçiyorum.

18

Hazırlanan disk’in kullanacağı harf(sürücü) ataması yeni açılan pencerede yapılabilir veya söz konusu disk birimi başka bir dosya için kısa yol olarak tanımlanabilir. Ben disk birimi biçiminde kullanacağım için bir harf atayıp İleri(Next) ile bir sonraki adıma geçiyorum.

19

Artık sıra disk biriminin biçimlendirilmesinde…Bu bölümde disk biçimlendirmenin hangi biçimde yapılacağı belirtilip, istenirse herhangi bir isim ataması yapılabilir veya hızlıca disk biçimlendirilip kullanıma açılır.Tüm bu tercihlerin tamamlanmasından sonra İleri(Next) seçeneği ile bir sonraki adıma geçilir.

20

ve son artık disk birimi oluşturma işlemi tamamlandı. İşlemin uygulanması ve disk biriminin kullanılabilmesi için Son(Finish) seçeneği kullanılarak yapılan işlemlerin sonucunu disk yönetim konsolundan görmek mümkün olacaktır.

21

127 Gb’lik, NTFS disk biçimine sahip “H” adında ekbir disk birimine sahip oldum.

22

evet..Hyper-v üzerindeki bir sanal makineye yeni bir sanal disk alanı eklemeyi konu aldığım makalemin sonuna geldim. Umarım faydalı olmuştur. Bir başka makalede görüşmek dileği ile…

  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

