Windows Server 2012-DHCP Configuration

Merhaba..bu makalede daha önceki Windows Server 2012-DHCP Installation(DHCP Kurulumu) isimli makaleme ek olarak DHCP servisinin yapılandırılması konusunda bilgiler vermeye çalışacağım…

17

Kurulumu tamamlanan herhangi bir servisin yada uygulamanın çalıştırılması için Windows Metro UI üzerinde ilgili uygulamanın çalıştırılması ile işlemlere başlanır. Biz de böyle yapıp kurulumunu tamamladığımız DHCP servisinin yapılandırılması için ilgili kısa yolu çalıştırıyoruz. Bu kısa yolun çalıştırılması ile DHCP Manager(DHCP Yöneticisi) konsolu açılır.

16

Konsolun açılmasından sonra DHCP manager(DHCP yöneticisi) konsolu açıldığında Microsoft’un artık klasikleşen konsol ekranı ile karşılaşılır. Bu ekran da en solda gezinme(discover) ortada Work(Çalışma) ve en sağda Action(Eylem) bölümlerinden oluşmaktadır. Biz bu bölümde önce DHCP için temel olan bazı yapılandırmaları tamamlayıp daha sonra ip(internet protokol) numarası dağıtımı için gerekli tanımlamaları yapacağız.

İlk göze çarpan sunucu içindeki IPv4 ve IPv6 seçenekleridir. Bu bölümde IPv4 ve IPv6 nedir, aralarındaki farklılıklar nedir gibi soruların cevaplarını vermeyeceğim çünkü daha önceki IPv4 ve IPv6 arasındaki farklar  isimli makalemde detaylı bilgiler vermiştim arzu edenler söz konusu makalemi inceleyebilirler.

Bu makalede sadece IP yapılandırması üzerinde duracağım. Ve ben kendi alt yapımda(sanal) IPv4 kullandığım için IPv4 yapılandırması üzerinde duracağım ancak IPv6 ile aralarında bir kaç ufak değişiklik dışında fark yok.

DHCP Server(DHCP Sunucusu) yapılandırmasına IPv4 seçeneği içinden ulaşılan Server Options (Sunucu Seçenekleri) üzerinden alt yordam menüsünden çağırılan Configure Options(Yapılandırma Seçenekleri) ile başlıyorum.

18

Açılan yeni Server Options(Sunucu Seçenekleri) penceresinde DHCP nin temel bazı ayarlanı tanımlayacağım.

19

İlk olarak sunucunun Router(Yönlendirici) seçeneğini seçip Data entry(Veri girişi) kısmındaki Server Name(Sunucu Adı) bölümüne DHCP hizmeti verecek sunucunun ismini yazıp Resolve(Çözümle) seçeneği ile IP adresinin IP Address kısmına gelmesi sağlanır. İşlemin uygulanması için ise Add(Ekle) seçeneği kullanılır.

20

Daha sonra sunucunun DNS(Domain Name Server-Etki alanı sunucusu) seçeneğini seçip Data entry(Veri girişi) kısmındaki Server Name(Sunucu Adı) bölümüne DNS hizmeti verecek sunucunun ismini yazıp Resolve(Çözümle) seçeneği ile IP adresinin IP Address kısmına gelmesi sağlanır. İşlemin uygulanması için ise Add(Ekle) seçeneği kullanılır.

21

evet görüldüğü gibi aslında işlemler basit. Ben sadece Router yani DHCP nin kullanıcılara IP dağıtırken onların sistemlerine Gateway(Çıkış Yolu) olarak atayacağı IP adresini ve DNS olarak göndereceği IP adres bilgilerini girip sunucunun genel yapılandırması üzerindeki ayarlamalarımı tamamladım. Eğer alt yapınız da bunların dışında WINS vb servisleri de kullanıyorsanız bu bilgilerinde girilmesi bu bölümden yapılmaktadır.

22

Şimdi sıra DHCP nin kullanıcılara dağıtacağı IP adres bloklarının tanımlanmasında. Bu bölümde IPv4  üzerinden alt yordam menüsünden çağırılan New Scope(Yeni Kapsam) seçeneğini seçip ilerliyoruz..

23

Karşımıza Scope Wizard(Kapsam Sihirbazı) çıkıyor ve Next(İleri) ile devam ediyorum.

24

Oluşturacağımız Scope(Kapsam) isimi belirlip Next(İleri) ile devam ediyorum.

25

Kullanıcı sistemlerine dağıtılacak IP Adres aralığı ve Subnet Mask’ı belirtip bir sonraki adım için Next(İleri) tuşu ile ilerliyorum.

26

Exclude(Hariç) edeceğim yani kullanıcı sistemlerine burada tanımlanan aralıktaki IP adresi dağıtılmayacak.

27

DHCP den IP alan kullanıcı sistemlerinin aldıkları bu IP adreslerini en fazla kaç gün kendi bünyelerinde tutabileceklerini(kiralayabileceklerini) belirtikten sonra Next(İleri) ile bir adım daha ilerliyoruz.

28

İşlemlerin tamamlanmasından sonra DHCP nin hemen istemcilere servis verip vermeyeceğini belirlemek gerekmekte. Ben birden fazla kapsam oluşturup kullanıcıların bu kapsamdaki IP adreslerini hemen almalarını istediğim için Yes, I want to configure these options now(Evet bu seçenekleri şimdi ayarlamak istiyorum) seçeneğini işaretleyip bir sonraki adıma geçiyorum ancak bu zorunlu olmayıp DHCP servisin tüm işlemleri ve tüm tanımlamaları bittikten sonra servis vermesi istendiğinde No, I will configure these options later(Hayır, bu özellikleri daha sonra ayarlarım) seçeneğini seçip Next(İleri) tuşu ile bir sonraki adıma geçiyorum.

29

DHCP sunucunun temel ayarlarındaki yapılandırmaya benzeyen bir yapılandırma bu bölümde de yapılabilir, ancak bu yapılandırma sadece ilgili scope(kapsamı) içerir. Yapılandırma yine temel yapılandırmadaki gibi önce Router(Yönlendirici-Çıkış Kapısı) sonra Domain Name(Alan İsmi) ve DNS yapılandırmasını tamamlanır.

30

32

Yapılandırma süreci tamamlandıktan sonra son adım tüm bu yapılandırmalar sonucu oluşan IP kapsamının kullanıcılara dağıtımı için Active(Aktif) edilip edilmeyeceği soruna verilecek cevapta. Ben yapılandırmayı tamamladığım için ve kullanıcıların bir an önce yeni IP ile tanışmaları için Yes, I want to activate this scope now(Evet, bu kapsamı aktif etmek istiyorum) seçeneğini seçip yapılandırma sihirbazını kapatmak üzere Next(İleri) seçeneğini kullanıyorum.

33

Tüm kurulum ve yapılandırma işlemleri tamamlandı. Finishh(Bitir) seçeneği işlemin son adımıdır.

34

DHCP Manager(Yöneticisi) ekranına geri dönüldüğün de oluşturulan scope(kapsam)’un artık hizmet vermeye hazır durumda olduğu görülmektedir.

35

evet.. daha önce de bahsettiğim gibi daha önce yazdığım DHCP Installation(Kurulum) yazısına ek olarak yazmayı planladığım DHCP Configuration(Yapılandırma) yazısını da burada tamamladım. Umarım faydalı olmuştur..bir sonraki makale de görüşmek dileği ile…

Yorum bırakın